söndag 28 oktober 2012

Ljusstöpning

Under många år har jag stöpt ljus här hemma.
I början var det vanliga ljus men sen har det
utvecklats till mer avancerade.
Så kul och väldigt uppskattade presenter.
 Men i år nappade jag på Johan Engholms
erbjudande.Han har under en vecka
 sin ljusstöpar-utrustning i 
Gässlösa i Ölme.
 Där kan man boka in sig och få stöpa
olika sorters ljus.
Allt ifrån 8-armase ljuskronor till
 vanliga enkla ljus. 
 Min kompis Christina.....
 ........hennes dotter Amanda och jag tillbringade
lördag em. och kväll i detta paradis.
Här är jag med några av mina skapelser.
C:a 25 dopp skulle man göra för att få en
lagom tjock ljuskrona. Och mycket pillande
och böjande för att få rätt fason.
 Och vi kunde välja
på röda, vita och svarta ljus.

2 kommentarer:

  1. Oj och hej förresten;).. Ja du det var annat än mitt lelle ljus dä;).. skrev i min blogg om dä. Ja jag skulle gärna vilja lära mej detta gamla hantverk.. har stöpt några ljus en gång för länge sen på jobbet och nån gång sett och varit med när man var liten och mormor och mamma tror jag stöpte lite.. men dä va längesen dä.. VAckert blir det och kul är det oxå kan jag tänka mej.. Kul att du dragit i gång julblogen.. ..ha de gött..kram..Pia

    SvaraRadera
  2. Det ligger en utfordring til deg på min blogg: Nissas Juleblogg

    Ønsker deg en koselig uke!

    SvaraRadera