tisdag 30 oktober 2012

Det doftar Värmland

För många år sen fick vi en bok som heter
Det doftar Värmland
Den handlar om olika platser i Värmland.
Kända och mindra kända.
Från de olika platserna får man också
recept för någon typisk maträtt.
När jag för ett tag sen skulle göra
Värmlandskorv letade jag fram boken
och givetvis fanns det ett recept där.
Faktiskt det recept som Ernst använde
i ett av sina program.
I den här boken står det även om
Mor Carins ostkaka från Ölme.
Som många av er vet så kommer jag
från Ölme och känner Mor Carin mycket väl.
Fast det är ju sonen Johan som driver företaget.

Jag har länge funderat på att försöka mig på
att göra egen ostkaka och idag blev det.
Och givetvis blev det Mor Carins recept:
5 liter mjölk
5 msk vetemjöl
1 msk ostlöpe
4 ägg
5 dl grädde
socker och hackad mandel
efter smak.
Jag gjorde dubbel sats och det blev
4 folieformar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar