lördag 27 oktober 2012

Julkorven stoppad

När jag var barn gjorde vi alltid korv till jul.
Potatis korv=Värmlandskorv och Fläskkorv.
I Lid, pappas föräldrahem, hade man traditionen att
röka fläskkorven. Denna sed tog han med till vår familj.
Så när mamma gjort korven skulle den på
något vis märkas för att man skulle veta att
det var just vår korv, för sen skulle den lämnas
till rökning som mina farbröder,  Lars och Roland
ansvarade för tillsammans med grannen George.
Tyvärr var jag aldrig med och såg hur det gick till.
Vet bara att det fanns en rukkur i skogskanten
där det eldades och skulle passas på.
Synd kan jag tycke idag när det för längesedan
upphört. Skulle ha varit kul att veta hur dom gjorde.



I lördags gjorde jag korv tillsammans med ett par kompisar.
Potatiskorv, Fläskkorv och Grynkorv blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar